Konaklama Sektöründe Yapay Zeka Raporu yayınlandı
Son yıllara damgasını vuran teknolojilerden biri olan yapay zeka, her ölçekten ve farklı branştaki işletmeleri dönüştürmeye başladı. Konaklama şubesi de yapay zekanın kullanım bulduğu şubelerden biri oldu. Konaklama Sektöründe Yapay Zeka başlıklı yeni yayınlanan rapor, konaklama işletmelerinde gelir ve verimliliğin artırılmasında yapay zekanın değerli bir rol oynadığını ortaya koydu.
ChatGPT, Midjourney, DALL-E gibi çözümlerle son kullanıcılara ulaşan, tavsiye ve iddia sistemleri gibi arka plan analizleri ile birçok kişinin günlük hayatını kolaylaştıran yapay zeka teknolojileri, son yıllarda en çok yatırım yapılan teknoloji alanlarından biri oldu. Stanford Üniversitesi’nin tahminleri, yapay zeka yatırımlarının son 10 yılda önemli ölçüde arttığını ve toplam yapay zeka yatırımlarının 2022’de 91,4 milyar dolara ulaştığını gösterirken, yapay zekanın farklı dallardaki etkisini ve yapay zekanın gelecek senaryolarını değerlendiren sektörel içgörü raporları da yayımlanmaya başlandı. Finans, iş geliştirme, franchising ve marka/pazarlama yönetimi alanlarında küresel strateji hizmetleri sunan profesyonel bir yönetim danışmanlığı şirketi Branchout Turkey, WeBee iş birliği ve Özyeğin Üniversitesi akademik ortaklığı ile hazırladığı Konaklamada Yapay Zeka Raporu ile yapay zekanın otel ve konaklama sektörlerindeki etkilerine ışık tutuyor.
Konuyla ilgili değerlendirmelerini paylaşan Branchout Turkey Kurumsal Finansman ve Strateji Lideri Kürşat Doğan, “Bileşenlerinden biri olduğumuz Hotel Tech Insight’ın Konaklama Sektöründe Yapay Zeka Raporu, mevcut yapay zeka uygulamalarını, konaklama sektörüne etkilerini, uygulama aşamasında karşılaşılan riskleri ve zorlukları kapsayıcı bir bakış açısıyla ele alıyor. Yapay zekanın iş performansı üzerindeki etkileri, üretken yapay zekanın kullanım durumları, olası riskleri, zorlukları ve uygulama örnekleri detaylı bir şekilde değerlendiriliyor.
İşletme gelirleri 3 kat artıyor
Konaklama Departmanında Yapay Zeka başlıklı Türkçe raporda, Forrester tarafından yapılan bir araştırmaya atıfta bulunularak, yapay zeka uygulamalarının konaklama sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin gelirlerini 3 kat artırdığına dikkat çekildi. Potansiyel misafir yaratma ve satış verimliliği gibi başlıklarda yüzde 25 ve üzerinde katkı sağladığı tespit edilen yapay zekanın, pandemi nedeniyle istihdam kayıpları yaşayan segmentin işgücü açığının da analizi olarak görüldüğü belirtildi. 1.420 BT yöneticisiyle yapılan bir anketi hatırlatan raporda, neredeyse dört yöneticiden üçünün konaklama sektöründeki iş stratejilerine yapay zekanın yön verdiğini söylediği belirtildi.
Konaklama sektöründe yapay zekaya olan ilginin son yıllarda değer kazandığını ve bu alanda çalışan işletme sayısının arttığını belirten Branchout Turkey Marka ve Pazarlama Stratejileri Başkanı Şeyma Tigin Doğan, “Birden fazla hizmetin ortada sergilendiği, misafir memnuniyetinin ön planda olduğu ve rekabetin iş performansının yönü olduğu konaklama sektörü, inovasyon ve teknoloji ile uyum sağlamalıdır. Yapay zeka tabanlı sistemler ve uygulamalar, kişiselleştirilmiş hizmetlerden analitik odaklı konuk bağlantılarına, bina ve tesis yönetimi verimliliğinden gelir ve maliyet optimizasyonuna kadar birçok alanı etkileyebilir. Tam da bu nedenle yapay zeka, önümüzdeki 10 yılda konaklama işletmecilerinin ajandalarında değerli bir yer tutmalıdır.”
Operasyon, pazarlama ve konuk deneyimini iyileştirir
Otelcilikte Yapay Zeka başlıklı raporda, yapay zekanın gelir yönetimi, otel operasyonları, pazarlama faaliyetleri, misafir deneyimi, insan kaynakları ve iş gücü yönetimini etkileyebileceği temel faydalar başlığı altında da sıralandı. İşletmelerin geçmiş verileri yapay zeka ile analiz ederek talep tahminleri oluşturabilmeleri ve dinamik fiyatlandırma ile her oda için en uygun fiyatı belirleyebilecekleri özellikler vurgulandı. Chatbotlar ve sanal asistanlar ile misafirlerin istek ve sorularına cevap verme imkanı da sağlayabilen yapay zekanın, oda sıcaklığı, aydınlatma ve güvenlik gibi değişkenleri izlemek için de kullanılabileceği belirtildi. Operasyonların yanı sıra pazarlama faaliyetlerine de katkı sağlaması beklenen yapay zekanın tüm bu faydalarıyla misafir deneyimini iyileştireceği kaydedildi.
Konaklama sektörünün birden çok satış kanalı ve farklı hizmet modelleri sayesinde geniş bir bilgi birikimine sahip olduğunu belirten WeBee CEO’su Dr. Özgür Zan, “Veri odaklı bir çağda rekabetin anahtarı, karar alma süreçlerini verilere dayandırmaktır. Yapay zeka, bu büyük hacimli verileri işlemek ve eyleme dönüştürülebilir içgörülere dönüştürmek için insan yeteneklerinin çok ötesinde yetenekler sunar. Bu yetenekler, konaklama endüstrisinin her yönünü iyileştirme potansiyeline sahip.”
“Tüm sektöre hayırlı olmasını diliyoruz”
Özyeğin Üniversitesi Öğretim Üyesi Dr. Özyeğin Üniversitesi, yapay zekanın konaklama sektöründe kanal öngörü geliştirme, marka prestij yönetimi, robot concierge, chatbots ve sanal asistanlar gibi kategorilerde uygulama alanı bulduğunu belirtti. H. Yazgı Şanlıöz Özgen, değerlendirmelerini şu sözlerle tamamladı: “Ağırladığı turist sayısında ilk beş ülke arasında yer alan Türkiye, bilgi işlem kapasitesi, kararlılığı ve hızı ile öne çıkan yapay zekanın potansiyelini kullanarak turizm gelirlerini artırma ve değerli bir rekabet avantajı elde etme şansına sahip. Hotel Tech Insight olarak yapay zeka ile ilgili bu ikinci raporun ilgililer için faydalı ve yol gösterici olmasını diliyoruz.